جراحی دندان عقل
فوریه 17, 2019

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان یکی از اختلالات دندان است که در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ها رخ می دهد. این عارضه معمولا هنگامی رخ می دهد که بعد از صرف غذا ریز غذاها در لای دندان ها می ماند و در صورت عدم رعایت بهداشت و مراقبت از دندان ها به مروز زمان موجب تجمع باکتری ها شده و با درهم شکستن مواد قندی به اسید تبدیل می شوند. وجود این اسید ها باعث آسیب رسیدن به مینای دندان و به طبع پوسیدگی دندان می شود.

پوسیدگی دندان را در اصطلاح عامیانه کرم خورذگی دندان نیز می نامند. این بیماری در تمامی سنین مختلف ممکن است رخ دهد اما در صورتی که به موقع درمان نشود می تواند از پیشروی و آسیب به سایر دندان های دیگر جلوگیری کرد.

مراکز درمانی بسیاری در سطح شهر وجود دارد که می توانند خدمات درمانی دندان را انجام دهند. اما با توجه به حساسیتی که درمان این عارضه دارد باید مرکزی را انتخاب کرد که دارای دندانپزشکان متخصص در این زمنیه باشد.

کلینیک شاهین یکی از مراکزی درمانی می باشد که خدمات درمانی دندان متنوعی را به تمامی بیماران خود ارائه می دهد. این کلینیک دارای دندانپزشکان متخصص و مجربی می باشد که سابقه ی طولانی مدت در زمینه درمان پوسیدگی دندان دارند. کلینیک شاهین از بهداشتی ترین و تخصصی ترین کلینیک های درمانی می باشد که لذت یک درمان موفق را برای بیماران خود به ارمغان آورده است.

همچنین ایم مرکز درمانی تخصص ویژه ای را در ارائه خدمات کاشت ایمپلنت دندان، ترمیم دندان، ارتودنسی و.. دارد. شما می توانید در صورت ترمیم دندان پوسیده ی خود بلافاصله اقدام به کاشت ایمپلنت دندان کنید.

علائم پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی در دندان بنا بر محل و وسعت آن علائم متفاوتی از خود بروز می دهد. در صورتی که پوسیدگی در مراحل اولیه باشد ممکن است علائمی را نشان ندهد.

به طور کلی شایع ترین علائمی که پوسیدگی دندان از خود نشان می دهد شامل موارد زیر است:

• دندان دردهایی بدون علت خاص و خود به خودی
  • حساس شدن و آسیب پذیرتر شدن دندان ها
  • دردهای خفیف هنگام خوردن خوراکی ها سرد و گرم
  • ایجاد حفره ای قابل رویت در دندان
  • ایجاد لکه های قهوه ای یا سیاه بر روی سطح دندان ها
  • احساس درد در هنگام گاز زدن یا جویدن غذا
  • گیر کردن غذا بین دندان ها
  • پاره شدن نخ دندان در محل پوسیدگی

انواع پوسیدگی در دندان

پوسیدگی در دندان به صورت پوسیدگی داخلی دندان و پوسیدگی خارجی دندان رخ می دهد.

پوسیدگی خارجی دندان معمولا با سیاهی و ایجاد حفره در دندان همراه است به همین علت قابل رویت بوده و زودتر می توان اقدام به درمان آن کرد. اما پوسیدگی داخلی دندان را تنها دکتر دندانپزشک با مشاهده علائم یا عکس اشعه ایکس می تواند تشخیص دهد.

پوسیدگی داخلی دندان

پوسیدگی داخلی دندان به نسبت نوع خارجی آن رواج کمتری را دارد و معمولا بیشتر در مردان خصوصا افرادی که سیگار می کشند مشاهده می شود. همچنین در افرادی که جراحی نادرست فک داشته یا اقدام به کاشت دندان کرده اند اما موفقیت آمیز نبوده نیز اتفاق می افتد.

همانطور که گفته شد به دلیل داخلی بودن و قابل رویت نبودن این عارضه تنها دکتر دندانپزشک با بررسی وضعیت دندان و لثه های پوشاننده اطراف دندان یا از طریق عکس اشعه ایکس می تواند شناسایی کرده و درمان آن را انجام دهد.

پوسیدگی خارجی دندان

شایع ترین نوع پوسیدگی مربوط به پوسیدگی داخلی دندان است که قابل رویت بوده و آسیب رسانی بیشتری را نیز به همراه دارد. بدین گونه که باعث آسیب رسیدن به ریشه دندان و سایر دندان های مجاور می گردد.

پوسیدگی خارجی دندان با ایجاد حفره هایی بروی دندان یا ایجاد تراشه های عمیق همراه است که این علائم قابل رویت بوده و فرد بیمار در صورت مشاهده این عارضه ها باید در اسرع زمان به دکتر دندانپزشک مراجعه کند. همچنین در برخی از بیماران سیاهی هایی بر روی دندان یا اطراف آن ایجاد می شود که نشان از پوسیدگی خارجی دندان است.

البته توجه داشته باشید برای شناسایی آسیب دیدگی ریشه باید عکس اشعه ایکس گرفته شود.

انواع پوسیدگی در دندان

علل پوسیدگی دندان جلو چیست؟

دندان های جلو از کاربردی ترین و مهم ترین دندان های موجود در انسان است که علاوه بر نقش سلامتی زیبایی و طرح لبخند را بر عهده دارد. این دندان ها وظیفه گاز زدن و تکه کردن غذا ها را بر عهده دارد به همین خاطر علاوه بر اهمیتی که بر سیستم بدن دارد آسیب دیدن آن ها باعث کاهس اعتماد به نفس می شود.

لذا در صورت مشاهده هر یک از علائم پوسیدگی در دندان خصوصا در دندان های جلو قبل از آن که پوسیدگی پیشروی کرده و حفره و سیاهی را ایجاد کند سریعا به رفع آن اقدام کنید.

اهمیت درمان پوسیدگی دندان کودکان چیست؟

عدم توجه به سلامت دندان کودکان و خردسالان ممکن است باعث پوسیدگی دندان های آن ها گردد. اگر در صورت مشاهده علائم پوسیدگی دندان در کودکان سریع اقدان نشود آثار مخربی در سلامت کودکان را در پی دارد. عدم رسیدگی سریع به پوسیدگی دندان کودکان باعث کشیدن زود هنگام دندان های شیری می شود که در این صورت ممکن است دندان های شیری کودک با توجه به مستحکم نبودن لثه و استخوان فک در لثه حرکت کرده و جایی را برای رویش دندان اصلی نگذارد.

کشیدن زود هنگام دندان های شیری کودک منجر به بر هم خوردن نظم و سیستم بدن کودک از جمله خلل در غذا خوردن یا اثر گذاری بر تکلم کودک می شود. والدین کودک باید آگاه باشند که پوسیدگی دندان مانند بیماری هایی چون سرماخوردگی یا گوش درد با یک دوره مصرف دارو مداوا نمی شود و باید تحت نظر یک دندانپزشک متخصص درمان شود.

دندان پوسیده شده اگر نیاز به ترمیم داشته باشد دکتر دندانپزشک با توجه به تخصص و دانش خود می تواند آن را ترمیم کند. همچنین با ارائه راهنمایی های مناسب از نحوه ی مراقبت صحیح دندان کودک به والدین از پیشروی پوسیدگی به سایر دندان های دیگر جلوگیری می کند.

کلینیک شاهین با دارا بودن دندانپزشکیان متخصص اطفال می تواند در سلامت دندان های کودک شما کمک فراوانی را کرده و پوسیدگی دندان های آنان را رفع نمایند.

پوسیدگی دندان بعد از ارتودنسی چگونه اتفاق می افتد؟

ارتودنسی یکی از راه کار های بهبود سلامت دهان و دندان می باشد که به منظور نظم دهی به دندان های نامرتب ناهمگون انجام می شود. دکتر دندانپزشک قبل از انجام ارتودنسی در ابتدا از سلامت دندان های شخص آگاهی لازم را به دست می آورد و در صورت مشاهده ی هر گونه ناهنجاری یا بیماری چچون پوسیدگی و… در دندان به رفع آن اقدام می کند.

اما بیشتر بیمارانی که نیازمند انجام ارتودنسی هستند از پوسیدگی دندان ها در طول مدت ارتودنسی ترس بسیاری دارند. در حالی که این مشکل با رعایت نکات بهداشتی مراقبت از دندان ها و مصرف غذاهای غیر قندی قابل کنترل و جلوگیری می باشد.

لازم به ذکر است در صورتی که لکه های سیاهی را بر روی دندان ها مشاهده کردید در اسرع زمان به دکتر دندانپزشک متخصص مراجعه کنید. دکتر دندانپزشک با تجربه و تخصص خود به بهبود سلامت دهان شما کمک فراوانی می کند. در صورتی هم که پوسیدگی دندان زیاد باشد بخشی از براکت های ارتودنسی را جدا کرده و به ترمیم دندان پوسیده شده می پردازد.

پوسیدگی دندان پر شده چه زمانی اتفاق می افتد؟

برای بسیاری از مردم این سئوال پیش می آید که آیا دندان پر شده دچار پوسیدگی می شود یا خیر؟

در جواب باید گفت که بله قسمت هایی از دندان که پوسیده شده است توسط دندانپزشک تراشیده می شود و جای آن ها با مواد ترمیم کننده پر می شود. اما بعد از انجام فرآیند ترمیم راهکار های مراقبت از دندان باید توسط خود بیمار انجام شود تا مجددا دچار پوسیدگی نشود.

لازم به ذکر است که بدانید رعایت نکات بهداشت دندان بعد از ترمیم پوسیدگی در صورتی که عصب کشی نیز شده باشد دو چندان برابر می شود.. چرا که عصب کشی منجر می شود که دیگر هیچ گونه دردی را احساس نکرده و از علائمات اولیه پوسیدگی دندان مطلع نگردید و همین امر باعث پیشروی پوسیدگی به سایر دندان ها می شود.

روش های کنترل پیشروی پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان یکی از بیماری های شایع در بین اکثر افراد است که علت آن ایجاد اختلالات میکروبی در دهان است. این بیماری قابل کنترل بوده و در صورت مواجه با علائم آن به رفع این مشکل باید اقدام کرد. توجه داشته باشید که مدت زمان کوتاهی از بروز علائم پوسیدگی تا به حفره تبدیل شدن آن جهت رسیدگی به پوسیدگی وجود دارد که می توان تحت نظر دندانپزشک متخصص به رفع آن پرداخت.

پوسیدگی دندان از جمله بیماری هایی که پس از درمان و بهبودی کامل دیگر نیازی به ترمیم دندان توسط دکتر دندانپزشک ندارد. اما برای ترمیم این عارضه و باید روزی دوبار با خمیر دندان حاوی فلوراید به مدت 2 دقیقه مسواک بزنید به خاطر داشته باشید یکی از این نوبت هارا به هنگام شب قبل از خواب اختصاص داده و مسواک بزنید. همچنین دقت داشته باشید محل های حساس که مستعد پوسیدگی هستند را به نرمی مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.

استفاده از دهان شویه حاوی فلوراید را نیز در برنامه مراقبتی خود قرار دهید و به طور مرتب از آن استفاده کنید. سعی کنید مصرف میان وعده ها و غذاهای قندی را به حداقل رسانده یا حذف کنید. همچنین استعمال از دخانیات و نوشیدنی های الکل دار را نیز تا مدتی طولانی قطع کنید .

با انجام این نکات گفته شده می توانید روند پوسیدگی دندان را کنترل کرده یا از اتفاق افتادن آن جلوگیری کنید.

روش های کنترل پیشروی پوسیدگی دندان

عوارض پوسیدگی دندان چیست؟

همانطور که گفته شد پوسیدگی دندان و عدم رسیدگی به آن می تواند مشکلات بسیاری را برای بدن در پی داشته باشد. مانند:

• عوارض بر روی بیماران قلبی و عروقی
  • عوارض دندان پوسیده در عفونت های تنفسی
  • زوال عقلی بیماران دچار پوسیدگی
  • بیماری دیابت ناشی از عوارض دندان پوسیده
  • عوارض دندان پوسیده در دوران بارداری
  • عوارض دندان پوسیده روی انوع بیماری های سرطانی
  • عوارض ناراحتی های کلیوی بر اثر پوسیدگی

پوسیدگی دندان چگونه درمان می شود؟

تقربا بخش اعظمی از مردم در مواجه با دندان درد ابتدا روی به مصرف انواع ممسکن ها می آورند. این باور اشتباهی است که برای چنین مشکلاتی خود درمانی کرده و از مسکن های مختلف استفاده کرد چرا که این مسکن ها تنها تا ساعات کوتاهی می توانند درد را التیام ببخشند اما مشکل اصلی را بر طرف نمی کنند.

اگر شدن دندان درد به نحوی باشد که باعث بیدار شدن فرد بیمار از خواب شود ممکن است علت آن رسیدن پوسیدگی به عصب دندان باشد. در صورت مواجه با هر یک از علائمات این بیماری چون دندان درد، سیاهی دندان، اتیجاد حفره و… در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کرده تا از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

دکتر دندانپزشک با بررسی وضعیت دندان شما می تواند تشخیص دهد شدت بیماری در چه حد است و در صورتی که نیاز به عصب کشی داشته باشد عصب را کشته و محل پوسیدگی را در ابتدا از وجود باکتری ها عاری و سپس ترمیم می کند.

کلینیک شاهین متجهز به بهترین ابزار آلات و تجهیزات پزشکی می باشد که با در اختیار گذاشت این امکانات به دندانپزشکان متخصص خود تضمین بهترین درمان را برای شما به ارمغان آورده است.

هزینه درمان پوسیدگی دندان چقدر است؟

راه کارهای بسیاری برای رفع پوسیدگی دندان وجود دارد که دکتر دندانپزشک با توجه به وضعیت شما و دندانتان می تواند انجام دهد. از جمله ی این راه کار ها برای درمان پوسیدگی دندان می توان به عصب کشی دندان، پر کردن دندان، روکش دندان یا کشیدن دندان اشاره کرد.

از آن جا درمان دندان پوسیده شده دارای راه کار های بسیاری است که می تواند به صورت تک واحد یا ترکیبی با هم انجام شود که این امر تنها با تشحیص دکتر دندان پزشک مشخص می شود نمی توان قیمت دقیق و ثابتی را تعیین کرد. اما به طور کلی هزینه درمان پوسیدگی دندان به وضعیت دندان شما، تعداد دندان پوسیده شده و دیگر روش های درمانی که اجرا شده است محاسبه می شود.

کلینیک شاهین این اطمینان را به شما می دهد که با خیالی راحت بهترین درمان را از متخصصان ما دریافت می کنید. چرا که علاوه بر ارائه خدمات متنوع و درمان پوسیدگی دندان توسط بهترین متخصصان پایین ترین هزینه درمان پوسیدگی دندان را به تمامی بیماران خود اعلام می کند.

هزینه درمان پوسیدگی دندان در کلینیک شاهین در مقایسه با سایر مراکز دیگر بسیار مقرون به صرفه بود و شما با پرداخت کم ترین هزینه می توانید بهترین و با کیفیت ترین خدمات را دریافت کنید.