ارتودنسی بزرگسالان
آگوست 15, 2019

عصب کشی

عصب کشی چیست؟

عصب کشی: دندان ها از اصلی ترین عضو بدن انسان می باشد که علاوه بر نقش مهمی که در زیبایی چهره و طرح لبخند فرد دارد در هضم غذا نیز بسیار تاثیر گذار هستند به همین خاطر توجه به سلامتی آن و حفظ این زیبایی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

شایر برای شما یا اطرافیانتان اتفاق افتاده باشد که دچار دندان دردهای شدید شده اید به گونه ای که حتی شب هنگام باعث شده است از خواب بیدار شوید. این دردها به هنگامی رخ می دهد که فرد دچار پوسیدگی دندان شده است و به علت به موقع درمان نکردن آن پیشروی کرده و با عبور از بافت لثه و استخوان فک به عصب دندان رسیده است. در چنین زمانی برای درمان این عارضه اصطلاحا می گویند دندان باید عصب کشی شود.

عصب کشی دندان یا در اصطلاح عامیانه در مان ریشه از اقدامات شایعی است که تقریبا تمامی بیمارانی که دچار پوسیدگی دندان شده اند یا مشکلات دیگری را دارند انجام می دهند. این عمل جراحی از دسته درمان های دندانپزشکی است و همانطور که از نامش پیداست مربوط به درون دندان و ریشه دندان است که به منظور رفع مشکلات درگیر شده در ریشه دندان توسط یک متخصص دندانپزشکی انجام می شود.

عصب کشی دندان را می توان به عنوان آخرین و تنها ترین درمان جهت حفظ دندان آسیب دیده و بر طرف نمودن پوسیدگی های عمیقی که به ریشه دندان رسیده است، دانست.

در علم دندانپزشکی به عصب کشی (روت کال) نیز گفته می شود و شیوه ی درمان آن به این صورت است که بخش داخلی و همچنین بخش نرم دندان را که به پالپ دندان معروف است را با استفاده از تجهیزات دندانپزشکی تراشیده و از بین می برند. پالپ قسمت مهمی از دندان است که به رشد آن کمک فراوانی می کند و ساختار کلی آن شامل اعصاب، بافت همبند و عروق خونی می باشد.

کلینیک شاهین از جمله مراکز درمانی است که خدمات متنوع درمانی چون کاشت ایمپلنت دندان، ارتودنسی، ترمیم دندان و… را به تمامی بیماران خود ارائه می دهد. این مرکز دارای متخصصان دندانپزشکی می باشند که هر کدام به نوبه ی خود دارای سابقه ی طلانی مدت و تجربه ی بالایی در تمامی زمینه های دندانپزشکی می باشند.

همچنین کلینیک شاهین دارا متخصصان اندونیست دندانپزشکی می باشد که می توانند به صورت کاملا تخصصی عصب کشی دندانتان را انجام داده تا لذت یک درمان موفقیت آمیز را تجربه کنید.

چه زمانی به عصب کشی نیاز پیدا می کنیم؟

درمان ریشه معمولا زمانی ضروریت می یابد که قسمت بافت نرم داخل کانال دندان یا همان پالپ و همچنین مجرای ریشه آسیب شدیدی دیده و دچار التهاب و عفونت شده است. بسیاری از بیماران ترس این موضوع را دارند که به هنگام عصب کشی ممکن است دندان خود را برای همیشه از دست بدهند هر چند که در صورت وقوع این امر راه های بسیاری چون کاشت ایمپلنت دندان وجود دارد.

اما لازم به ذکر است که بدانید حتی اگر پالپ دندان به طور کامل از بین رفته باشد موقع عصب کشی تاج دندان که همان بخش بالایی دندان محسوب می شود می تواند دست نخورده باقی مانده و از میان برداشته نشود. البته شایان ذکر است تنها روش برای حفظ ساختار کلی دندان همان از بین بردن بخش نرم دندان آسیب دیده است.

علائم شایع جهت عصب کشی چیست؟

اغلب افرادی که برای عصب کشی دندان به کلینیک ها مراجعه می کنند اغلب با دندان های شدید رو به رو هستند. علائماتی که می توان به درمان ریشه اختصاص داد عبارتند از :

• احساسا در بسیاری زیاد در دندان و اطراف آن
  • تورم بافت لثه
  • احساسا گرمای شدید در لثه ها

البته هر دندان دردی را نمی توان از علائم عصب کشی دانست و باید در طی یک فرآید بررسی و آزمایش علت بیماری مشخص شود که این کار تنها از پس یک دندانپزشک متخصص بر می آید. دندانپزشک با بررسی وضعیت دندان های دردناک بیمار و با استفاده از اشعه ایکس به شدت آسیب دیدگی پی برده و روند درمان را آغاز می کند.

در صورتی که آسیب دیدگی به ریشه ی دندان رسیده باشد و نیاز به عصب کشی داشته باشید دندانپزشک با استفاده از ابزار آلات و تجهیزات دندانپزشک و تکیه بر تخصص و دانش خود فرآیند درمان را آغاز می کند. در صورتی که در تخصص دندانپزشکی که مراجعه کرده باشید نباشد شما را به یک متخصص اندونیست ارجاع می دهد.

علائم شایع جهت عصب کشی

عواملی که باعث عصب کشی دندان می شوند کدام اند؟

عواملی که باعث آسیب به پالپ دندان و به طبع آن منجر به عصب کشی دندان می شود شامل موارد زیر است:

• عدم درمان سوراخ ها و حفره های ایجاد شده
  • پوسیدگی عمیق دندان و رسیدن آن به ریشه دندان به دلیل عدم سیدگی به موقع
  • ایجاد ترک بر روی دندان
  • وارد شدن ضربه ی محکم به دندان
  • انجام چندین درمان دندانپزشکی تنها بر روی یک دندان و ضعیف شدن لثه های اطراف آن

هزینه عصب کشی دندان چقدر است؟

اکثر بیماران نیازمند به درمان ریشه به تنها ترین مسئله ای که فکر می کنند هزینه عصب کشی می باشد. هزینه عصب کشی به تعداد دندان مورد نیاز، رفع پوسیدگی دندان و الهتاب اطراف آن بستگی دارد.

اگر به دنبال مرکزی هستید که هزینه عصب کشی دندان را مناسب با بودجه ی شما تعیین کند توصیه می شود به کلینیک شاهین مراجعه کنید.

این کلینیک به دلیل سابقه ی طولانی مدتی که در ارائه با کیفیت خدمات متنوع چون کاشت ایمپلنت، ارتودنسی و… دارد توانسته است رضایت تمامی بیماران خود را کسب کند. هزینه عصب کشی دندان در این کلینیک بسیار مقرون به صرفه و به نسبت سایر مراکز دیگر پایین بوده و شما با کمترین هزینه می توانید بهترین درمان را داشته باشید.